Hari ini pada pukul 10.49 pagi | Sunting Nota | Padam
Sebuah kitab menerangkan bahawa Rasulullah S.A.W telah bertanya kepada Iblis, " Wahai Iblis laknatullah, apakah ikhtiar kamu sekarang keatas umatku, sebab aku telah dibangkitkan untuk meneyelamatkan bani Adam daripada kafir kepada beriman kepada Allah S.W.T..."
" Syaitan mahu menyesatkan manusia sejauh-jauh kesesatan."
Surah An-Nisa:60
Iblis mengangkat kepalanya ke hadrat Allah S.W.T, lalu berkata, " Ya Rabbi! Demi kemulian-Mu, aku akan sentiasa bersungguh-sungguh untuk menarik anak Adam melakukan kerja-kerja maksiat selagi mereka masih bernafas, dan hamba akan mencampurkan lelaki dan wanita bercampur gaul secara bebas supaya hamba mencelah di dalamnya."
Kemudian turun firman Allah yang bermaksud, " Hai Mala'un, demi kebesaran-Ku! Bahawasanya Aku akan sentiasa sedia mengampuni dosa umat Muhammad selagi mereka meminta ampun kepada-Ku."
Rasulullah S.A.W bertanya pula, " Wahai Iblis laknat, apa lagi yang engkau musykilkan?" Iblis lalu menjawab, " YA Rasulullah S.A.W, sebenarnya hamba hairan dengan perangai umatmu dalam dua perkara:
1) Mereka mengaku mencintai Allah S.W.T padahal mereka itu taat kepadaku dengan melakukan maksiat,
2) Mereka sangat marah kepadaku, tetapi mereka sentiasa menurut segala hasutanku."
Allah S.W.T berfirman, " Hai Mala'un! Demi kemulian-Ku dan Kebesaran-Ku, sesungguhnya umat Muhammad itu dua kebahagian:
1) Kasih mereka itu kepada-Ku maka Aku jadikan kafarah (penebus dosa) bagi maksiat yang telah mereka lakukan kerana pendayaan kamu,
2) Marah mereka kepada kamu Aku jadikan kafarah bagi maksiat yang mereka lakukan kepada-Ku."
Sabda Rasulullah S.A.W, maksudnya, " Selalulah kamu ucapkan La Ilaha Illallah dan beristighfar kepada Allah S.W.T dan banyakkanlah kamu menyebut keduanya itu kerana Iblis berkata, " Aku binasakan manusia dengan noda dan dosa dan aku pula dibinasakan oleh manusia dengan La Ilaha Illallah dan istighfar."
Riwayat Abu YA'ala r.a
www.iluvislam.com
Oleh : Rasailul Ashwaq
Editor : Raidah
* Sumber : Salman Al-Farisi (2009). Himpunan Kisah-Kisah Teladan Siri 1, Kuala Lumpur, Penerbitan Nurulhas
Selasa, 13 Julai 2010
Isnin, 12 Julai 2010
Bahasa Ungkapan Jiwa
Perhatikan teman-teman anda yang kini sedang asyik bercinta, biarpun dahulu dia kasar tetapi kini kekasarannya semakin berkurangan kerana penangan cinta. Maka Islam itu juga adalah agama cinta. Justeru apabila dikatakan agama cinta, budi bahasa dalam Islam itu penting.
‘Orang berbudi, kita berbahasa’. ‘Bahasa jiwa bangsa’. Itulah antara katakata yang dapat kita lihat betapa pentingnya bahasa. Jika kita lihat era Tan Sri P Ramlee, bahasa yang digunakan cukup indah dan sedap didengar.
Teknologi hari ini bukan sahaja mengubah perjalanan kehidupan tetapi mengubah juga bahasa yang diguna pakai serta budi bahasa yang kian luntur. Saya sendiri banyak menerima sistem pesanan ringkas (sms) yang bahasanya tidak saya fahami kerana diringkaskan ejaannya serta corak bahasa yang cukup berbeza.
Mungkin bagi kita bahasa sebegitu tidak melambangkan apa-apa dan mungkin bahasa hanyalah satu wadah dalam menyampaikan maksud namun bagi saya bahasa melangkaui itu semua. Bahasa merupakan lambang keperibadian.
Bahasa itu adalah perlambangan seseorang itu, perlambangan corak pemikirannya serta perlambangan keadaannya. Cuba direnungkan kembali penggunaan bahasa sewaktu anda bercinta, adakah ia berbeza penggunaannya sewaktu anda tertekan dan mungkin jauh sekali perbezaannya sewaktu anda marah. Benar kata orang dahulu bahawa bahasa jiwa bangsa kerana wujudnya bangsa itu adalah daripada keberadaan kita sendiri. Hal yang sama kita lihat dalam konteks Islam apabila ramai yang begitu menjaga keterampilan tetapi penggunaannya bahasanya tidak selari dengan apa yang dibawanya.
Saya pernah beberapa kali bertemu dengan situasi di mana seorang yang kelihatan hebat dalam berpakaian, berserban, berjubah namun sifatnya begitu ironi dengan pakaiannya. Bahasa yang digunakan cukup kasar bahkan pernah ada yang memarahi seorang penjual dengan bahasa yang cukup kasar dikeluarkan. Persoalannya ini bukan timbul atas generalisasi tetapi pengalaman saya dan mereka yang ramai bertemu dengan keadaan ini.
Benar kita tidak boleh menghakimi sebuah buku daripada luarannya. Namun dalam hal ini, sesuatu yang perlu diambil kira adalah perbuatanitu dilihat oleh orang lain di luar lingkungan agama Islam. Peradaban Islam dibawa oleh seseorang itu seharusnya tidak dirosakkan dengan bahasa jelek yang memperlihatkan keburukan nilai diri yang dibawanya. Mungkin anda sendiri pernah mengalami hal sedemikian. Persoalannya kini, di manakah silapnya hingga mereka begitu hebat dalam menjaga keterampilan tetapi lupa bahawa bahasa itu juga lambang akhlak.
Celupar Tapi Hati Baik?
Saya berpandangan aspek yang amat perlu kita halusi adalah bahasa kerana apabila bahasa yang digunakan kasar dan mengguris, ia mungkin disebabkan oleh intonasi dan segala yang berkaitan dengannya. Maka ternyata ia menjejaskan kekuatan jiwa seseorang.|Ada orang mungkin berkata bahawa tidak mengapa mulut celupar asalkan hatinya baik. Jika kita memahami dengan benar, keceluparan itu juga datang dari hati yang tidak tenteram. Keceluparan itu juga datang dari keegoan yang tinggi.Ego adalah halangan rasa paling tebal dan paling tinggi. Apabila kita berasa kita mempunyai lebih ilmu daripada orang lain misalnya, maka kita mula bertutur dalam bahasa yang terkandung ego yang tinggi.
Kesannya apabila masyarakat cukup rama,antaranya hilangnya rasa persaudaraan sesama Islam dan timbullah umpat mengumpat yang tidak berkesudahan. Bahasa bagi saya adalah bayangan daripada ketenangan jiwa. Apabila dikatakan bahasa itu bukan sekadar tatabahasa tetapi lebih daripada itu hinggakan intonasi itu sendiri menunjukkan siapa diri kita sebenarnya. Apabila kita kasar dalam berhubungan sesama insan, secara lumrahnya kita juga akankasar dalam berhubungan dengan Maha Pencipta. Ini dapat dilihat daripada sudut pembacaan ayat-ayat suci yang mungkin dibaca dalam tergesa-gesa atau dibaca dengan nada yang keras. Bahasa juga memberi kesan terhadap setiap pergerakan hidup yang dilakukan. Apabila kita sering bernada tinggi atau sering berada dalam bahasa ego yang dalam, perbuatan kita pasti berbeza. Kita mungkin tergesa-gesa dalam melakukan sesuatu, tindakan yang kita ambil mungkin sering tersasar dari keputusan yang baik maka ini sudah pasti memberi kesan dalam hidup.
Pilihan Kata-Kata
Kisah bahasa ini juga cukup berkait rapat dengan ibadah. Bahasa yang kasar lagi ego memberi ketidaktenangan dalam solat kerana pergerakannya akan menjadi laju. Jika solat tidak dapat memberi ketenangan, di manakah ketenangan diri dapat diperoleh? Jika kita ke pantai sekali pun mahupun ke tanah tinggi,ketenangan yang ada hanyalah ketenangan fi kiran bukan ketengan jiwa. Ketenangan fi kiran hilang apabila timbul satu fi kiran baru yang menyesakkan tetapi ketenangan jiwa kekal abadi hingga ke liang lahad. Jika kita benar-benar mahu menjadi orang yang positif dan merasa keindahan ibadah, maka yang pertama kita ubah adalah bahasa yang kita gunakan, nada yang kita lontarkan serta katakata yang kita pilih. Nada yang tinggi hanya akan meransangkan otak kiri dengan lebih banyak. Apabila ia menjadi dominan, maka ego akan mula timbul. Ego ini akan membawa kepada rasa ujub dan menjadi halangan rasa cinta kita dengan Allah SWT.
Kita sering mengatakan yang kita mencintai Allah SWT tetapi mungkin hanya dengan pakaian dan tidak dengan rasa. Buktinya hanya perlu dilihat daripada sikap bahasa kita. Jika bahasanya masih kasar, nadanya masih tinggi, lenggok bahasanya masih ego maka rasa cinta itu hanya ucapan di bibir dan mungkin hanya ilusi dalam diri dan mungkin hanya kerana cara berpakaian. Tidak mungkin orang bercinta bertutur dalam bahasa ego, tidak mungkin orang bercinta mempunyai ego dalam kata-kata dan tidak mungkin dia mengatakan yang dia bercinta kasar dalam tindak tanduknya.
May 25th, 2010 admin (www.iluvislam.com)
‘Orang berbudi, kita berbahasa’. ‘Bahasa jiwa bangsa’. Itulah antara katakata yang dapat kita lihat betapa pentingnya bahasa. Jika kita lihat era Tan Sri P Ramlee, bahasa yang digunakan cukup indah dan sedap didengar.
Teknologi hari ini bukan sahaja mengubah perjalanan kehidupan tetapi mengubah juga bahasa yang diguna pakai serta budi bahasa yang kian luntur. Saya sendiri banyak menerima sistem pesanan ringkas (sms) yang bahasanya tidak saya fahami kerana diringkaskan ejaannya serta corak bahasa yang cukup berbeza.
Mungkin bagi kita bahasa sebegitu tidak melambangkan apa-apa dan mungkin bahasa hanyalah satu wadah dalam menyampaikan maksud namun bagi saya bahasa melangkaui itu semua. Bahasa merupakan lambang keperibadian.
Bahasa itu adalah perlambangan seseorang itu, perlambangan corak pemikirannya serta perlambangan keadaannya. Cuba direnungkan kembali penggunaan bahasa sewaktu anda bercinta, adakah ia berbeza penggunaannya sewaktu anda tertekan dan mungkin jauh sekali perbezaannya sewaktu anda marah. Benar kata orang dahulu bahawa bahasa jiwa bangsa kerana wujudnya bangsa itu adalah daripada keberadaan kita sendiri. Hal yang sama kita lihat dalam konteks Islam apabila ramai yang begitu menjaga keterampilan tetapi penggunaannya bahasanya tidak selari dengan apa yang dibawanya.
Saya pernah beberapa kali bertemu dengan situasi di mana seorang yang kelihatan hebat dalam berpakaian, berserban, berjubah namun sifatnya begitu ironi dengan pakaiannya. Bahasa yang digunakan cukup kasar bahkan pernah ada yang memarahi seorang penjual dengan bahasa yang cukup kasar dikeluarkan. Persoalannya ini bukan timbul atas generalisasi tetapi pengalaman saya dan mereka yang ramai bertemu dengan keadaan ini.
Benar kita tidak boleh menghakimi sebuah buku daripada luarannya. Namun dalam hal ini, sesuatu yang perlu diambil kira adalah perbuatanitu dilihat oleh orang lain di luar lingkungan agama Islam. Peradaban Islam dibawa oleh seseorang itu seharusnya tidak dirosakkan dengan bahasa jelek yang memperlihatkan keburukan nilai diri yang dibawanya. Mungkin anda sendiri pernah mengalami hal sedemikian. Persoalannya kini, di manakah silapnya hingga mereka begitu hebat dalam menjaga keterampilan tetapi lupa bahawa bahasa itu juga lambang akhlak.
Celupar Tapi Hati Baik?
Saya berpandangan aspek yang amat perlu kita halusi adalah bahasa kerana apabila bahasa yang digunakan kasar dan mengguris, ia mungkin disebabkan oleh intonasi dan segala yang berkaitan dengannya. Maka ternyata ia menjejaskan kekuatan jiwa seseorang.|Ada orang mungkin berkata bahawa tidak mengapa mulut celupar asalkan hatinya baik. Jika kita memahami dengan benar, keceluparan itu juga datang dari hati yang tidak tenteram. Keceluparan itu juga datang dari keegoan yang tinggi.Ego adalah halangan rasa paling tebal dan paling tinggi. Apabila kita berasa kita mempunyai lebih ilmu daripada orang lain misalnya, maka kita mula bertutur dalam bahasa yang terkandung ego yang tinggi.
Kesannya apabila masyarakat cukup rama,antaranya hilangnya rasa persaudaraan sesama Islam dan timbullah umpat mengumpat yang tidak berkesudahan. Bahasa bagi saya adalah bayangan daripada ketenangan jiwa. Apabila dikatakan bahasa itu bukan sekadar tatabahasa tetapi lebih daripada itu hinggakan intonasi itu sendiri menunjukkan siapa diri kita sebenarnya. Apabila kita kasar dalam berhubungan sesama insan, secara lumrahnya kita juga akankasar dalam berhubungan dengan Maha Pencipta. Ini dapat dilihat daripada sudut pembacaan ayat-ayat suci yang mungkin dibaca dalam tergesa-gesa atau dibaca dengan nada yang keras. Bahasa juga memberi kesan terhadap setiap pergerakan hidup yang dilakukan. Apabila kita sering bernada tinggi atau sering berada dalam bahasa ego yang dalam, perbuatan kita pasti berbeza. Kita mungkin tergesa-gesa dalam melakukan sesuatu, tindakan yang kita ambil mungkin sering tersasar dari keputusan yang baik maka ini sudah pasti memberi kesan dalam hidup.
Pilihan Kata-Kata
Kisah bahasa ini juga cukup berkait rapat dengan ibadah. Bahasa yang kasar lagi ego memberi ketidaktenangan dalam solat kerana pergerakannya akan menjadi laju. Jika solat tidak dapat memberi ketenangan, di manakah ketenangan diri dapat diperoleh? Jika kita ke pantai sekali pun mahupun ke tanah tinggi,ketenangan yang ada hanyalah ketenangan fi kiran bukan ketengan jiwa. Ketenangan fi kiran hilang apabila timbul satu fi kiran baru yang menyesakkan tetapi ketenangan jiwa kekal abadi hingga ke liang lahad. Jika kita benar-benar mahu menjadi orang yang positif dan merasa keindahan ibadah, maka yang pertama kita ubah adalah bahasa yang kita gunakan, nada yang kita lontarkan serta katakata yang kita pilih. Nada yang tinggi hanya akan meransangkan otak kiri dengan lebih banyak. Apabila ia menjadi dominan, maka ego akan mula timbul. Ego ini akan membawa kepada rasa ujub dan menjadi halangan rasa cinta kita dengan Allah SWT.
Kita sering mengatakan yang kita mencintai Allah SWT tetapi mungkin hanya dengan pakaian dan tidak dengan rasa. Buktinya hanya perlu dilihat daripada sikap bahasa kita. Jika bahasanya masih kasar, nadanya masih tinggi, lenggok bahasanya masih ego maka rasa cinta itu hanya ucapan di bibir dan mungkin hanya ilusi dalam diri dan mungkin hanya kerana cara berpakaian. Tidak mungkin orang bercinta bertutur dalam bahasa ego, tidak mungkin orang bercinta mempunyai ego dalam kata-kata dan tidak mungkin dia mengatakan yang dia bercinta kasar dalam tindak tanduknya.
May 25th, 2010 admin (www.iluvislam.com)
Fahaman Islam Mengapa Kita Berbeza?
Dunia Islam hari ini menyaksikan erti persaudaraan dan perpaduan umat semakin jauh, apatah lagi ke arah penyatuan. Lebih menyedihkan, sudah ada segelintir yang mula lupa erti persaudaraan yang pada asalnya cukup utuh di kalangan mereka.
Barangkali tidak salah dikatakan umat Islam hari ini berada dalam lingkungan mereka sendiri tanpa mempedulikan apa yang berlaku terhadap saudara seagama yang lain. Berbanding tuntutan agama, sikap keakuan menjadi lebih utama. Itu kalau dunia Islam dilihat secara luas. Jika dikecilkan lagi skalanya, tentu kita dapat lihat keadaan hubungan yang semakin longgar antara kita dalam komuniti kita sendiri. Cubalah bertanya kepada diri sendiri – siapa jiran di sebelah rumah? Pernahkah kita mengambil tahu perihal mereka? Situasi ini sebenarnya sudah cukup untuk membayangkan betapa perpecahan umat Islam sudah tecetus sejak sekian lama. Bermula dari isu kecil, kemudian ia merebak besar dan luas sehingga mengakibatkan pelbagai kesan termasuk bermusuhan.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (agama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa.” (Surah Al- An’aam: 153).
Daripada ayat tersebut, kita harus membuka minda sekali gus merenung kembali akan situasi umat Islam hari ini. Lihat pada diri, kemudian pandanglah pula pada masyarakat kita. Perhatikan bagaimana rentak hubungan kita di Malaysia dengan penduduk Islam yang lain. Adakah ia seiring dengan fi rman tersebut?
Sejarah Perpecahan Umat
Keretakan umat Islam bermula sejak kewafatan Rasulullah SAW dengan tercetusnya isu kepimpinan di kalangan sahabat dan masyarakat Islam ketika itu. Namun, kemelut tersebut berakhir sebaik sahaja Saidina Abu Bakar as-Siddiq diangkat sebagai khalifah pertama dalam Khulafa al-Rasyidin. Kemudian kepimpinan beralih ke tangan Saidina Umar al-Khattab dan diikuti oleh Saidina Uthman bin Affan.
Namun, perpecahan berlaku lagi dengan pembunuhan Saidina Uthman. Perang Siffi n yang juga merupakan perang saudara memburukkan lagi keadaan. Ia melibatkan konfl ik antara Saidina Ali bin Abu Talib dengan Muawiyah bin Abu Sufi an. Selepas itu terjadi pula Perang Jamal yang membabitkan Aisyah binti Abu Bakar, Thalhah dan Zubair yang menentang Saidina Ali. Konflik yang berlaku tidak hanya mengeruhkan situasi politik ketika itu. Lebih menyedihkan apabila isu akidah turut mendapat tempat. Rentetan dari itu,lahirlah dua kelompok. Salah satunya penyokong Muawiyah. Manakala kelompok lagi satu adalah golongan fanatik terhadap Saidina Ali. Mereka kemudiannya digelar Syiah. Akibat tidak puas hati dengan pelantikan ketua negara Islam antara Saidina Ali dan Muawiyah (Tahkim), muncul pula kelompok Khawarij yang keluar daripada kumpulan.
Selepas beberapa peringkat, anasir bukan Islam mula meresap ke dalam umat Islam. Golongan Syiah mula terbahagi dua iaitu yang berfahaman sederhana seperti golongan Imamiah dan golongan Syiah yang radikal. Di kalangan Khawarij pula, ada kelompok yang berfahaman sederhana seperti golongan Ibadhiah dan yang radikal seperti Azraqiah dan Ajaridah. Golongan Muktazilah, Jabariah dan Ahli Sunnah wal Jamaah muncul pada zaman Abbasiyah Ahli Sunnah wal Jamaah pula lahir alam dua aliran iaitu Salaf dan Khalaf. Sementara dalam Khalaf, lahir fahaman Asya’irah dan Maturidiah.
February 2nd, 2010 admin (www.iluvislam.com)
Barangkali tidak salah dikatakan umat Islam hari ini berada dalam lingkungan mereka sendiri tanpa mempedulikan apa yang berlaku terhadap saudara seagama yang lain. Berbanding tuntutan agama, sikap keakuan menjadi lebih utama. Itu kalau dunia Islam dilihat secara luas. Jika dikecilkan lagi skalanya, tentu kita dapat lihat keadaan hubungan yang semakin longgar antara kita dalam komuniti kita sendiri. Cubalah bertanya kepada diri sendiri – siapa jiran di sebelah rumah? Pernahkah kita mengambil tahu perihal mereka? Situasi ini sebenarnya sudah cukup untuk membayangkan betapa perpecahan umat Islam sudah tecetus sejak sekian lama. Bermula dari isu kecil, kemudian ia merebak besar dan luas sehingga mengakibatkan pelbagai kesan termasuk bermusuhan.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (agama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa.” (Surah Al- An’aam: 153).
Daripada ayat tersebut, kita harus membuka minda sekali gus merenung kembali akan situasi umat Islam hari ini. Lihat pada diri, kemudian pandanglah pula pada masyarakat kita. Perhatikan bagaimana rentak hubungan kita di Malaysia dengan penduduk Islam yang lain. Adakah ia seiring dengan fi rman tersebut?
Sejarah Perpecahan Umat
Keretakan umat Islam bermula sejak kewafatan Rasulullah SAW dengan tercetusnya isu kepimpinan di kalangan sahabat dan masyarakat Islam ketika itu. Namun, kemelut tersebut berakhir sebaik sahaja Saidina Abu Bakar as-Siddiq diangkat sebagai khalifah pertama dalam Khulafa al-Rasyidin. Kemudian kepimpinan beralih ke tangan Saidina Umar al-Khattab dan diikuti oleh Saidina Uthman bin Affan.
Namun, perpecahan berlaku lagi dengan pembunuhan Saidina Uthman. Perang Siffi n yang juga merupakan perang saudara memburukkan lagi keadaan. Ia melibatkan konfl ik antara Saidina Ali bin Abu Talib dengan Muawiyah bin Abu Sufi an. Selepas itu terjadi pula Perang Jamal yang membabitkan Aisyah binti Abu Bakar, Thalhah dan Zubair yang menentang Saidina Ali. Konflik yang berlaku tidak hanya mengeruhkan situasi politik ketika itu. Lebih menyedihkan apabila isu akidah turut mendapat tempat. Rentetan dari itu,lahirlah dua kelompok. Salah satunya penyokong Muawiyah. Manakala kelompok lagi satu adalah golongan fanatik terhadap Saidina Ali. Mereka kemudiannya digelar Syiah. Akibat tidak puas hati dengan pelantikan ketua negara Islam antara Saidina Ali dan Muawiyah (Tahkim), muncul pula kelompok Khawarij yang keluar daripada kumpulan.
Selepas beberapa peringkat, anasir bukan Islam mula meresap ke dalam umat Islam. Golongan Syiah mula terbahagi dua iaitu yang berfahaman sederhana seperti golongan Imamiah dan golongan Syiah yang radikal. Di kalangan Khawarij pula, ada kelompok yang berfahaman sederhana seperti golongan Ibadhiah dan yang radikal seperti Azraqiah dan Ajaridah. Golongan Muktazilah, Jabariah dan Ahli Sunnah wal Jamaah muncul pada zaman Abbasiyah Ahli Sunnah wal Jamaah pula lahir alam dua aliran iaitu Salaf dan Khalaf. Sementara dalam Khalaf, lahir fahaman Asya’irah dan Maturidiah.
February 2nd, 2010 admin (www.iluvislam.com)
Ahad, 11 Julai 2010
Poligami Pilihan Wanita di Bauchi
Poligami Pilihan Wanita di Bauchi
February 3rd, 2010 admin
“Sejak awal kedatangan Islam, kami diberi kefahaman bahawa lelaki dibenarkan kahwin empat.”
Mengikut tradisi dalam masyarakat Bauchi, kanak-kanak perempuan yang sudah pandai memegang senduk akan diajar untuk memasak dan menyediakan makanan. Melalui kemahiran ini, ramai anak perempuan sudah mampu membuat makanan sendiri dan menjualnya di kaki lima untuk membiayai pelajaran mereka selain membantu keluarga.
Namun pihak kerajaan negeri Bauchi sedang membenteras aktiviti peniaga pejalan kaki terutama kalangan kanak-kanak perempuan. Kini kesedaran wanita terhadap pendidikan meningkat, malah ada yang cenderung membina kerjaya sebelum berkahwin. Walaupun bekerja, tetapi segala kerja rumah pasti dibereskan terlebih dulu. Bangun seawall pagi, menyediakan makanan dan memastikan anak-anak ditinggalkan dengan baik, barulah wanita itu melangkah ke luar rumah.
Hubungan Erat
Lelaki pertama yang saya kenali sebaik sahaja saya berpijak di bumi Nigeria adalah Muhammad, Setiausaha Akhbar Kerajaan Negeri Bauchi. Khabarnya beliau sudah mempunyai empat isteri. Sebenarnya bukan sahaja beliau, tetapi poligami merupakan fenomena biasa di sana. Seorang wanita berjawatan tinggi berkata, “Sejak awal kedatangan Islam, kami diberi kefahaman bahawa lelaki dibenarkan kahwin empat’. Kebanyakan lelaki berkahwin lebih daripada satu adalah kalangan mereka yang berkemampuan. Malah wanita Bauchi akui lelaki mereka berkepimpinan dan berpelindung.
Kenyataan itu terbukti benar apabila Gabenor Bauchi, Alhaji Dr Ahmadu Adamu Mu’azu berkata, “Saya beri keutamaan kepada wanita. Saya memelihara dan melindungi wanita.” Beliau berkata demikian dalam sebuah majlis makan malam di kediamannya ketika meraikan kedatangan delegasi Yayasan Restu ke negeri tersebut. Sebenarnya kenyataan itu terlontar dari mulut pemimpin tersebut tanpa disedari. Secara langsung ia mengesahkan pandangan sama wanita Bauchi.
Tidak hairanlah mengapa persepsi masyarakat Bauchi ini agak berbeza dengan di Malaysia yang begitu sensitif mengenai poligami. Namun terdapat lelaki yang tahu ‘mengukur baju di badan sendiri’ dengan beristeri satu. Contohnya, Sheikhu yang menjadi pemandu kepada delegasi kami memiliki seorang isteri dan ramai anak. Katanya, dia tidak perlu berkahwin lebih kerana cukuplah yang satu itu. Dia sendiri sanggup mengikat perut asalkan ahli keluarga cukup makan.
Menyentuh budaya poligami di sana, hubungan antara isteri dan madu begitu baik. Contohnya, Emir dari Ninggi yang mempunyai tiga isteri. Menurut salah seorang anak pemimpin itu, apabila ada majlis keramaian, isteri-isteri inilah yang akan membantu menjemput tetamu, memasak dan menyediakan makanan. Mereka tinggal berasingan, tetapi dalam satu kawasan. Hubungan antara anak-anak mereka juga rapat apabila sentiasa bersama melakukan aktiviti.
Penulis kagum dengan sikap masyarakat Bauchi yang masih kuat berpegang dengan ajaran Islam. Setiap kali azan, pasti segala urusan dunia diketepikan dan kaum Adam akan segera menunaikan solat tidak kira di mana sahaja mereka berada.
February 3rd, 2010 admin
“Sejak awal kedatangan Islam, kami diberi kefahaman bahawa lelaki dibenarkan kahwin empat.”
Mengikut tradisi dalam masyarakat Bauchi, kanak-kanak perempuan yang sudah pandai memegang senduk akan diajar untuk memasak dan menyediakan makanan. Melalui kemahiran ini, ramai anak perempuan sudah mampu membuat makanan sendiri dan menjualnya di kaki lima untuk membiayai pelajaran mereka selain membantu keluarga.
Namun pihak kerajaan negeri Bauchi sedang membenteras aktiviti peniaga pejalan kaki terutama kalangan kanak-kanak perempuan. Kini kesedaran wanita terhadap pendidikan meningkat, malah ada yang cenderung membina kerjaya sebelum berkahwin. Walaupun bekerja, tetapi segala kerja rumah pasti dibereskan terlebih dulu. Bangun seawall pagi, menyediakan makanan dan memastikan anak-anak ditinggalkan dengan baik, barulah wanita itu melangkah ke luar rumah.
Hubungan Erat
Lelaki pertama yang saya kenali sebaik sahaja saya berpijak di bumi Nigeria adalah Muhammad, Setiausaha Akhbar Kerajaan Negeri Bauchi. Khabarnya beliau sudah mempunyai empat isteri. Sebenarnya bukan sahaja beliau, tetapi poligami merupakan fenomena biasa di sana. Seorang wanita berjawatan tinggi berkata, “Sejak awal kedatangan Islam, kami diberi kefahaman bahawa lelaki dibenarkan kahwin empat’. Kebanyakan lelaki berkahwin lebih daripada satu adalah kalangan mereka yang berkemampuan. Malah wanita Bauchi akui lelaki mereka berkepimpinan dan berpelindung.
Kenyataan itu terbukti benar apabila Gabenor Bauchi, Alhaji Dr Ahmadu Adamu Mu’azu berkata, “Saya beri keutamaan kepada wanita. Saya memelihara dan melindungi wanita.” Beliau berkata demikian dalam sebuah majlis makan malam di kediamannya ketika meraikan kedatangan delegasi Yayasan Restu ke negeri tersebut. Sebenarnya kenyataan itu terlontar dari mulut pemimpin tersebut tanpa disedari. Secara langsung ia mengesahkan pandangan sama wanita Bauchi.
Tidak hairanlah mengapa persepsi masyarakat Bauchi ini agak berbeza dengan di Malaysia yang begitu sensitif mengenai poligami. Namun terdapat lelaki yang tahu ‘mengukur baju di badan sendiri’ dengan beristeri satu. Contohnya, Sheikhu yang menjadi pemandu kepada delegasi kami memiliki seorang isteri dan ramai anak. Katanya, dia tidak perlu berkahwin lebih kerana cukuplah yang satu itu. Dia sendiri sanggup mengikat perut asalkan ahli keluarga cukup makan.
Menyentuh budaya poligami di sana, hubungan antara isteri dan madu begitu baik. Contohnya, Emir dari Ninggi yang mempunyai tiga isteri. Menurut salah seorang anak pemimpin itu, apabila ada majlis keramaian, isteri-isteri inilah yang akan membantu menjemput tetamu, memasak dan menyediakan makanan. Mereka tinggal berasingan, tetapi dalam satu kawasan. Hubungan antara anak-anak mereka juga rapat apabila sentiasa bersama melakukan aktiviti.
Penulis kagum dengan sikap masyarakat Bauchi yang masih kuat berpegang dengan ajaran Islam. Setiap kali azan, pasti segala urusan dunia diketepikan dan kaum Adam akan segera menunaikan solat tidak kira di mana sahaja mereka berada.
Langgan:
Catatan (Atom)